Τεράστια προβλήματα από την ασυνέπεια του Κράτους, τις κόντρες εταιριών κ.ά.
Μέγα πλήγμα για την Ήπειρο οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των δυο οδικών αξόνων
Παραχωρήσεις «βάλτωσαν», απαλλοτριώσεις «μπλόκαραν», τράπεζες «κλώτσησαν», συνέταιροι «μάλωσαν»…, ενώ το μόνο που λειτουργεί είναι η προείσπραξη εσόδων μέσω διοδίων…
Η οριστική άρση της απομόνωσης της Ηπείρου, ένα όνειρο δεκαετιών των κατοίκων της, φαίνεται, ότι μάλλον θα παραμείνει… όνειρο για αρκετό καιρό ακόμη. Μπορεί η Εγνατία Οδός να έδωσε μια διέξοδο προς τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, η ελπίδα όμως, της γρήγορης μετάβασης στην Αθήνα, καθυστερεί.
Οι δυο οδικοί άξονες που θα συνέβαλαν σε αυτό, η Ιόνια Οδός και ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65, μάλλον οδηγούνται στις καλένδες, αφού σχεδόν σε όλους τους τομείς, η πρόοδος που είχε γίνει είναι πολύ μικρή. Οι απαλλοτριώσεις γίνονται με ρυθμούς… χελώνας, οι κατασκευές προχωρούν ελάχιστα, ενώ η δύσκολη οικονομική συγκυρία, δεν επιτρέπει ιδιαιτέρως μεγάλα ανοίγματα και επιχειρηματικά ρίσκα.
Η ΑΣΥΝΕΠΕΙΑ
Αυτό που έχει ανησυχήσει όμως όλους όσους ασχολούνται με την κατασκευή των δυο δρόμων είναι η ασυνέπεια του κράτους στις πληρωμές. Μάλιστα, οι ξένες εταιρίες, που μετέχουν στις κοινοπραξίες, φαίνονται ιδιαίτερα δυσαρεστημένες με τη στάση του Ελληνικού δημοσίου και κάποιες από αυτές σκέφτονται σοβαρά το ενδεχόμενο να αποχωρήσουν.
Στον Ε65, βέβαια, μια εκ των εταιριών που είχαν αναλάβει το έργο, η ισπανική «Ferrovial» έφυγε, αφήνοντας, κυριολεκτικά ξεκρέμαστους, περίπου 500 εργαζόμενους!
Να σημειωθεί, πως ο «Π.Λ.» με δημοσιεύματά του, έχει αναδείξει από τον Ιούνιο το πρόβλημα της δυσαρέσκειας των ξένων εταιριών, εξαιτίας της στάσης του Ελληνικού Δημοσίου και των σκέψεών τους για αποχώρηση από τις κοινοπραξίες. Παρά τις διαβεβαιώσεις της κατασκευάστριας «Νέας Οδού» για το αντίθετο, φαίνεται, ότι ο χορός των… αποχωρήσεων έχει ήδη ανοίξει.
Βέβαια, το πλήγμα για την Ήπειρο, σε μια ενδεχόμενη μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των δυο οδικών αξόνων, θα είναι μεγάλο, αφού δεν είναι μόνο η άρση της απομόνωσης που θα πάρει παράταση, αλλά και η οικονομική άνθηση.
Είναι χαρακτηριστικό, πως κάποιες μεγάλες εταιρίες, από πολλούς κλάδους, σκέφτονται ν’ ανοίξουν υποκαταστήματά τους στην περιοχή, αφού με την Εγνατία Οδό και την Ιόνια, αυτή θα καταστεί διεθνής κόμβος.
ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ
Το μείζον θέμα της καθυστέρησης στην κατασκευή των δυο συγκεκριμένων οδικών αξόνων φαίνεται, ότι απασχολεί έντονα και Μέσα Ενημέρωσης των Αθηνών.
Χαρακτηριστικό, είναι το δημοσίευμα στην «Καθημερινή της Κυριακής», του κ. Γ. Λιάλιου, στο οποίο παρουσιάζεται με στοιχεία η πρόοδος που έχει συντελεστεί στους δυο συγκεκριμένους οδικούς άξονες.
Αναλυτικότερα αναφέρεται: «Παρουσιάστηκαν πριν από τρία χρόνια ως ένα μεγάλο βήμα ανάπτυξης για τη δυτική και την κεντρική Ελλάδα. Η Ιόνια Οδός και ο Ε-65 θα «έβαζαν στον χάρτη» μεγάλες περιοχές της Στερεάς Ελλάδας, της Ηπείρου και της Θεσσαλίας, αντικαθιστώντας πεπαλαιωμένα και επικίνδυνα οδικά δίκτυα. Οι συμβάσεις, με τις οποίες παραχωρήθηκε η κατασκευή και διαχείρισή τους σε ιδιώτες, ψηφίστηκαν από Ν. Δ. και ΠΑΣΟΚ, έγιναν νόμοι του κράτους, και μετά... «χάθηκαν». Τι συνέβη; Παραχωρήσεις «κόλλησαν», απαλλοτριώσεις «μπλόκαραν», τράπεζες που συμμετείχαν στη χρηματοδότηση «κλώτσησαν», συνεταίροι «μάλωσαν», ενώ το μόνο που λειτούργησε τελικά ήταν η προείσπραξη των εσόδων, μέσω των διοδίων, που μπήκαν σχεδόν σε όλο το μήκος της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης.
Πλέον, οι μόνες ειδήσεις που ξαναφέρνουν στη δημοσιότητα τους δύο υπό κατασκευή δρόμους είναι αυτές που αφορούν τις έντονες αντιδράσεις για τα διόδια της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας (που «ανήκουν» στην Ιόνια Οδό) και στα εσωτερικά προβλήματα των κοινοπραξιών. Το ερώτημα όμως παραμένει: Θα είναι έτοιμοι το 2013 και αν όχι, ποιος θα ευθύνεται;
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Οι δύο οδικοί άξονες αντιμετωπίζουν λίγο ή πολύ τα ίδια προβλήματα. Τις απαλλοτριώσεις, που αν και θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί ένα χρόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης εξακολουθούν τρία χρόνια αργότερα να καθυστερούν. Και τις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις προσφυγές που «παγώνουν» ανά σημεία τα έργα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Την ίδια ώρα οι κατασκευαστές δεν δείχνουν πάντα τον... καλύτερο εαυτό τους, εκτός και αν πρόκειται για την είσπραξη των διοδίων. Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι (αν τηρηθούν οι υποσχέσεις του Δημοσίου, περί επιτάχυνσης των διαδικασιών) οι δύο δρόμοι είναι δυνατόν να παραδοθούν εμπρόθεσμα το 2013. Αυτή τη στιγμή, ανά άξονα, η εικόνα διαμορφώνεται ως εξής:
-Στην Ιόνια Οδό, τρία χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, έχει κατασκευαστεί μόλις το 24% του έργου, ενώ έχει απαλλοτριωθεί το 42% των απαραίτητων εκτάσεων.
-Στον Ε-65 έχει παραδοθεί στον κατασκευαστή το 81% των απαραίτητων εκτάσεων για την κατασκευή του νέου άξονα, αλλά έχει κατασκευαστεί μόλις το 13% του έργου. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες μόλις σε δύο από τα επτά τμήματα του έργου (1ο-14ο χλμ. και 32ο-43ο χλμ.), σε άλλα τρία βρίσκονται σε διάφορα στάδια και σε δύο δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα: στο 48ο-56ο χλμ., καθώς δεν έχει απαλλοτριωθεί η γη, και από το 135ο χλμ. έως το τέλος του έργου, λόγω απόφασης του ΣτΕ για «πάγωμα» των εργασιών ύστερα από προσφυγή.
-Σε διαφορετικά στάδια βρίσκονται οι υπόλοιπες τρεις παραχωρήσεις. Στην εθνική οδό Ελευσίνας- Πάτρας- Τσακώνας έχει κατασκευαστεί το 17% του έργου, στην εθνική οδό Κορίνθου- Τρίπολης- Καλαμάτας-Σπάρτης το 55% και στην εθνική οδό Αθήνας-Θεσσαλονίκης, από Μαλιακό έως Κλειδί, το 52% του έργου.
Δημόσιο και παραχωρησιούχοι βρίσκονται σήμερα σε συνεχείς διαπραγματεύσεις, καθώς και οι δύο πλευρές αθετούν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο όρους των συμβάσεων.
Όμως, βρίσκονται στο ίδιο στρατόπεδο, καθώς γνωρίζουν καλά ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων. Και αυτό, εξαιτίας της κακής οικονομικής συγκυρίας, αφού ο τραπεζικός δανεισμός (που αποτελεί και τη χρηματοδοτική ατμομηχανή των έργων) έγινε με όρους 2006 - 7 και όχι με τα σημερινά... ιπτάμενα spreads. Γι' αυτό και οι λεονταρισμοί του υπουργείου Υποδομών για το ύψος των διοδίων στην πορεία εγκαταλείφθηκαν...».
Οι δυο οδικοί άξονες που θα συνέβαλαν σε αυτό, η Ιόνια Οδός και ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65, μάλλον οδηγούνται στις καλένδες, αφού σχεδόν σε όλους τους τομείς, η πρόοδος που είχε γίνει είναι πολύ μικρή. Οι απαλλοτριώσεις γίνονται με ρυθμούς… χελώνας, οι κατασκευές προχωρούν ελάχιστα, ενώ η δύσκολη οικονομική συγκυρία, δεν επιτρέπει ιδιαιτέρως μεγάλα ανοίγματα και επιχειρηματικά ρίσκα.
Η ΑΣΥΝΕΠΕΙΑ
Αυτό που έχει ανησυχήσει όμως όλους όσους ασχολούνται με την κατασκευή των δυο δρόμων είναι η ασυνέπεια του κράτους στις πληρωμές. Μάλιστα, οι ξένες εταιρίες, που μετέχουν στις κοινοπραξίες, φαίνονται ιδιαίτερα δυσαρεστημένες με τη στάση του Ελληνικού δημοσίου και κάποιες από αυτές σκέφτονται σοβαρά το ενδεχόμενο να αποχωρήσουν.
Στον Ε65, βέβαια, μια εκ των εταιριών που είχαν αναλάβει το έργο, η ισπανική «Ferrovial» έφυγε, αφήνοντας, κυριολεκτικά ξεκρέμαστους, περίπου 500 εργαζόμενους!
Να σημειωθεί, πως ο «Π.Λ.» με δημοσιεύματά του, έχει αναδείξει από τον Ιούνιο το πρόβλημα της δυσαρέσκειας των ξένων εταιριών, εξαιτίας της στάσης του Ελληνικού Δημοσίου και των σκέψεών τους για αποχώρηση από τις κοινοπραξίες. Παρά τις διαβεβαιώσεις της κατασκευάστριας «Νέας Οδού» για το αντίθετο, φαίνεται, ότι ο χορός των… αποχωρήσεων έχει ήδη ανοίξει.
Βέβαια, το πλήγμα για την Ήπειρο, σε μια ενδεχόμενη μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των δυο οδικών αξόνων, θα είναι μεγάλο, αφού δεν είναι μόνο η άρση της απομόνωσης που θα πάρει παράταση, αλλά και η οικονομική άνθηση.
Είναι χαρακτηριστικό, πως κάποιες μεγάλες εταιρίες, από πολλούς κλάδους, σκέφτονται ν’ ανοίξουν υποκαταστήματά τους στην περιοχή, αφού με την Εγνατία Οδό και την Ιόνια, αυτή θα καταστεί διεθνής κόμβος.
ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ
Το μείζον θέμα της καθυστέρησης στην κατασκευή των δυο συγκεκριμένων οδικών αξόνων φαίνεται, ότι απασχολεί έντονα και Μέσα Ενημέρωσης των Αθηνών.
Χαρακτηριστικό, είναι το δημοσίευμα στην «Καθημερινή της Κυριακής», του κ. Γ. Λιάλιου, στο οποίο παρουσιάζεται με στοιχεία η πρόοδος που έχει συντελεστεί στους δυο συγκεκριμένους οδικούς άξονες.
Αναλυτικότερα αναφέρεται: «Παρουσιάστηκαν πριν από τρία χρόνια ως ένα μεγάλο βήμα ανάπτυξης για τη δυτική και την κεντρική Ελλάδα. Η Ιόνια Οδός και ο Ε-65 θα «έβαζαν στον χάρτη» μεγάλες περιοχές της Στερεάς Ελλάδας, της Ηπείρου και της Θεσσαλίας, αντικαθιστώντας πεπαλαιωμένα και επικίνδυνα οδικά δίκτυα. Οι συμβάσεις, με τις οποίες παραχωρήθηκε η κατασκευή και διαχείρισή τους σε ιδιώτες, ψηφίστηκαν από Ν. Δ. και ΠΑΣΟΚ, έγιναν νόμοι του κράτους, και μετά... «χάθηκαν». Τι συνέβη; Παραχωρήσεις «κόλλησαν», απαλλοτριώσεις «μπλόκαραν», τράπεζες που συμμετείχαν στη χρηματοδότηση «κλώτσησαν», συνεταίροι «μάλωσαν», ενώ το μόνο που λειτούργησε τελικά ήταν η προείσπραξη των εσόδων, μέσω των διοδίων, που μπήκαν σχεδόν σε όλο το μήκος της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης.
Πλέον, οι μόνες ειδήσεις που ξαναφέρνουν στη δημοσιότητα τους δύο υπό κατασκευή δρόμους είναι αυτές που αφορούν τις έντονες αντιδράσεις για τα διόδια της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας (που «ανήκουν» στην Ιόνια Οδό) και στα εσωτερικά προβλήματα των κοινοπραξιών. Το ερώτημα όμως παραμένει: Θα είναι έτοιμοι το 2013 και αν όχι, ποιος θα ευθύνεται;
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Οι δύο οδικοί άξονες αντιμετωπίζουν λίγο ή πολύ τα ίδια προβλήματα. Τις απαλλοτριώσεις, που αν και θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί ένα χρόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης εξακολουθούν τρία χρόνια αργότερα να καθυστερούν. Και τις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις προσφυγές που «παγώνουν» ανά σημεία τα έργα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Την ίδια ώρα οι κατασκευαστές δεν δείχνουν πάντα τον... καλύτερο εαυτό τους, εκτός και αν πρόκειται για την είσπραξη των διοδίων. Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι (αν τηρηθούν οι υποσχέσεις του Δημοσίου, περί επιτάχυνσης των διαδικασιών) οι δύο δρόμοι είναι δυνατόν να παραδοθούν εμπρόθεσμα το 2013. Αυτή τη στιγμή, ανά άξονα, η εικόνα διαμορφώνεται ως εξής:
-Στην Ιόνια Οδό, τρία χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, έχει κατασκευαστεί μόλις το 24% του έργου, ενώ έχει απαλλοτριωθεί το 42% των απαραίτητων εκτάσεων.
-Στον Ε-65 έχει παραδοθεί στον κατασκευαστή το 81% των απαραίτητων εκτάσεων για την κατασκευή του νέου άξονα, αλλά έχει κατασκευαστεί μόλις το 13% του έργου. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες μόλις σε δύο από τα επτά τμήματα του έργου (1ο-14ο χλμ. και 32ο-43ο χλμ.), σε άλλα τρία βρίσκονται σε διάφορα στάδια και σε δύο δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα: στο 48ο-56ο χλμ., καθώς δεν έχει απαλλοτριωθεί η γη, και από το 135ο χλμ. έως το τέλος του έργου, λόγω απόφασης του ΣτΕ για «πάγωμα» των εργασιών ύστερα από προσφυγή.
-Σε διαφορετικά στάδια βρίσκονται οι υπόλοιπες τρεις παραχωρήσεις. Στην εθνική οδό Ελευσίνας- Πάτρας- Τσακώνας έχει κατασκευαστεί το 17% του έργου, στην εθνική οδό Κορίνθου- Τρίπολης- Καλαμάτας-Σπάρτης το 55% και στην εθνική οδό Αθήνας-Θεσσαλονίκης, από Μαλιακό έως Κλειδί, το 52% του έργου.
Δημόσιο και παραχωρησιούχοι βρίσκονται σήμερα σε συνεχείς διαπραγματεύσεις, καθώς και οι δύο πλευρές αθετούν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο όρους των συμβάσεων.
Όμως, βρίσκονται στο ίδιο στρατόπεδο, καθώς γνωρίζουν καλά ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων. Και αυτό, εξαιτίας της κακής οικονομικής συγκυρίας, αφού ο τραπεζικός δανεισμός (που αποτελεί και τη χρηματοδοτική ατμομηχανή των έργων) έγινε με όρους 2006 - 7 και όχι με τα σημερινά... ιπτάμενα spreads. Γι' αυτό και οι λεονταρισμοί του υπουργείου Υποδομών για το ύψος των διοδίων στην πορεία εγκαταλείφθηκαν...».
Αναδημοσίευση από:www.proinoslogos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου