Έξω από το κοινοβούλιο, Αλβανοί διαδηλώνουν εναντίον σχεδίου νόμου για εισαγωγή αποβλήτων. [Reuters]
"Η σκόνη στα Τίρανα έχει και λίγο αέρα μέσα της", αστειεύεται ο περιβαλλοντολόγος Σαζάν Γκουρί, επικεφαλής του Ecological European Alliance, περιγράφοντας την κατάσταση της ρύπανσης του αέρα στην πρωτεύουσα της Αλβανίας.
Αναφέρει πως η κατάσταση σε ολόκληρη τη χώρα δεν είναι καλύτερη και πως η Αλβανία αποτελεί μια από τις πιο ρυπασμένες χώρες της Ευρώπης.
"Η μέση ταχύτητα των οχημάτων μας είναι 7-12 χλμ. την ώρα, ενώ στη Βιέννη ή σε κάποια άλλη Ευρωπαϊκή πόλη, η μέση ταχύτητα είναι 50-60 χλμ. την ώρα. Αν και έχουμε πέντε φορές λιγότερα οχήματα από τη Βιέννη, παράγουμε 50 φορές περισσότερους ρύπους", δήλωσε ο Γκουρί στους SETimes.
Μεγαλύτερος αριθμός στάσεων και χαμηλότερες ταχύτητες σημαίνουν μεγαλύτερη ρύπανση, σύμφωνα με τον Γκουρί, αλλά το πρόβλημα δεν σταματάει εδώ.
Τα παλιά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους με υψηλές εκπομπές αερίων συμβάλλουν στα υψηλά επίπεδα ρύπανσης, καθώς επίσης τα κατασκευαστικά έργα που στερούνται περιβαλλοντικών κριτηρίων. Η ευρύτατα διαδεδομένη πρακτική καύσης σκουπιδιών συμβάλλει στο πρόβλημα.
"Τα καυσαέρια που βγαίνουν από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων, η κατασκευή οδών, η σκόνη και οι υπεριώδεις ακτίνες δημιουργούν μια φωτοχημική αιθαλομίχλη, η οποία παραμένει σε ύψος έως 100 μέτρων", εξήγησε.
Η ομίχλη αυτή έχει χημική σύσταση και έχει το σχήμα νέφους, συχνά παρατηρούμενο σε κάποιες Αλβανικές πόλεις.
Με τη ρύπανση από "ολικά σωματίδια" που ονομάζονται LNP, τα Τίρανα έχουν μέσο όρο 323 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα, λίγο περισσότερο από τέσσερις φορές πάνω από το ποσοστό της ΕΕ.
Ο επικεφαλής του Eco Movement Τζεμάλ Μάτο δήλωσε στους SETimes πως κεντρικό πρόβλημα είναι το γεγονός πως οι Αρχές δεν παίρνουν στα σοβαρά τα στοιχεία ελέγχου της ρύπανσης του αέρα.
"Τα ανησυχητικά αυτά στοιχεία δεν προβληματίζουν καθόλου τις Αλβανικές Αρχές. Ένα άλλο πρόβλημα είναι το γεγονός πως ελέγχουμε μόνο τον αέρα, καθώς το έθεσε ως υποχρέωση το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, και όχι το έδαφος ή το νερό. Έτσι, δεν γνωρίζουμε σε τι κατάσταση βρίσκονται", ανέφερε ο Μάτο.
Κάποιοι σχολιαστές υποστηρίζουν πως η συμπεριφορά αυτή φαίνεται να έχει κληρονομηθεί από παλαιότερες εποχές, όταν το πρώην κομμουνιστικό καθεστώς επιχείρησε να κατασκευάσει βαριά βιομηχανία -- κυρίως με εξαιρετικά ρυπαντική Ρωσική και Κινεζική τεχνολογία -- και η περιβαλλοντική προστασία δεν είχε συμπεριληφθεί στην ημερήσια διάταξη.
Πολλά από τα μεγάλα εργοστάσια που είχαν κατασκευαστεί τότε βρίσκονται πλέον εγκαταλελειμμένα, αποτελώντας τεράστιες στοίβες σιδηρικών δηλητηριωδών υλικών για τα οποία δεν νοιάζεται κανείς, συμβάλλοντας στα επίπεδα ρύπανσης.
Ο Μάτο τονίζει ένα πρόσθετο πρόβλημα -- την καταστροφή των δασών της Αλβανίας, καθώς η χώρα έχει χάσει ένα σημαντικό μέρος τους.
"Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο που μελετά τα δάση μέσω δορυφόρου [δορυφορική απεικόνιση], η Αλβανία έχει υψηλότερο ποσοστό καμένων δασών αυτό το έτος σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη χώρα. Ωστόσο, κανείς δεν πραγματοποιεί δενδροφύτευση και όταν έρχεται η κατάλληλη εποχή, οι Αρχές αναφέρουν πως φύτεψαν 100 ή 200 δένδρα, όταν γειτονικές χώρες όπως η πΓΔΜ φυτεύουν περίπου πέντε εκατομμύρια δένδρα σε μια εποχή", ανέφερε ο Μάτο στουςSETimes.
Αν και το περιβάλλον έχει υποστεί σημαντικές βλάβες, πιο ανησυχητική είναι η έλλειψη ιδιαίτερου ενδιαφέροντος από τους σχετικούς θεσμούς, πρόσθεσε. Κυβερνητικοί εκπρόσωποι διαφωνούν, υποστηρίζοντας πως το 2011 αποτέλεσε ιδιαίτερο έτος για τη δασική ανάπτυξη.
"Στο Διεθνές Έτος Δασών, το οποίο κηρύχθηκε από το Φόρουμ Δασών του ΟΗΕ, αναδασώσαμε και αποκαταστήσαμε επιφάνεια 1.000 εκταρίων", δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Δασών και Διαχείρισης Υδάτων, Φατμίρ Μεντίου, στους SETimes.
Ο Μεντίου υποστηρίζει πως η Αλβανία πλησιάζει τα Ευρωπαϊκά πρότυπα και έχει σημειώσει κάποια επιτεύγματα στον τομέα περιβαλλοντικής προστασίας.
"Ωστόσο, τα περιβαλλοντικά προβλήματα στην Αλβανία εξακολουθούν να είναι έντονα: έχοντας κληρονομηθεί ή δημιουργηθεί κατά τις τελευταίες δυο δεκαετίες. Πιστεύω πως τα θέματα αυτά είναι ανησυχητικά για κάθε πολίτη, μέλος της τοπικής και κεντρικής διοίκησης, για όλη την κοινωνία και τους πολιτικούς, καθώς πρόκειται για τη ζωή μας και τις ζωές των παιδιών μας", δήλωσε ο Μεντίου.
Ενοχλημένοι που η κυβέρνηση δεν κάνει πολλά για να επιλύσει τη ρύπανση, πολίτες εξέφρασαν την οργή τους σε απόφαση υιοθέτησης νόμου για εισαγωγή αποβλήτων. Διαδηλωτές βγήκαν στους δρόμους στις αρχές Νοεμβρίου, μπροστά από το κοινοβούλιο.
Η κυβέρνηση υποστήριξε πως το επίμαχο νομοσχέδιο θα επιτρέψει μόνο περιορισμένο κατάλογο μη τοξικών αποβλήτων για σκοπούς ανακύκλωσης, ωστόσο περιβαλλοντικοί ακτιβιστές επιμένουν πως πέραν του ότι έχει εξαιρετικά υψηλή ρύπανση, η Αλβανία θα αποτελέσει και το σκουπιδοτενεκέ της Ευρώπης.
Παρόμοια προσπάθεια ματαιώθηκε το 2004 λόγω ισχυρής εναντίωσης του κόσμου.
Το παρόν περιεχόμενο ανατέθηκε για τους SETimes.com.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου