Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2010

Συνέντευξη Ντούλε στην εφημερίδα «»Shekulli» για την απογραφή: Δικαίωμα σε κάθε πολίτη να εκφραστεί ελεύθερα



Συνέντευξη του Βαγγέλη Ντούλε, Προέδρου του ΚΕΑΔ, στην μεγάλη κυκλοφορίας πολιτική εφημερίδα «ΣΕΚΟΥΛΙ», Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2010 για την αναμενόμενη Γενική Απογραφή Κατοικιών και Πληθυσμού 

Ερώτηση: Στην πρόσφατη συνάντηση – ημερίδα που είχατε στα Τίρανα με εκπροσώπους των μειονοτήτων στη χώρα μας, εκφράσατε τους δισταγμούς σας για τη μορφή και την εικόνα που θα έχει η απογραφή πληθυσμού και κατοικιών. Από πού προκύπτουν αυτές οι αμφιβολίες;

Απάντηση: Όλοι οι πολίτες, όχι μόνο όσοι είναι μέλη μειονοτήτων, θα έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα ώστε παράλληλα με τα άλλα στοιχεία να δηλώσουν και σε ό,τι αφορά στην εθνική τους ταυτότητα, την μητρική γλώσσα. Πρόκειται για μια διαδικασία τόσο τεχνική όσο και πολιτική. Είναι η πρώτη φορά απ’ την ίδρυση του  αλβανικού κράτους, ή εάν θέλουμε για μεγαλύτερη ακρίβεια, μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, που ελπίζουμε ότι στη χώρα θα εφαρμοστεί μια τέτοια δημοκρατική διαδικασία.  Υπήρξαν απογραφές πληθυσμού και κατά την περίοδο των ολοκληρωτικών καθεστώτων, οι οποίες όμως δεν καθρέφτιζαν την αλήθεια, και από πολλές άλλες απόψεις και για τα αριθμητικά μεγέθη και  τη γεωγραφική διάσταση των μελών που ανήκουν σε μια εθνική ή γλωσσική μειονότητα κλπ.
Κατά συνέπεια θα πρέπει  αυτή η τόσο σημαντική επικείμενη διαδικασία, που αποτελεί σύγχρονο μηχανισμό κατάρτισης πολιτικών σχετιζομένων με τα δικαιώματα των μειονοτήτων, να είναι διαφανής και πιστευτή. Θα πρέπει να είναι μια διαδικασία που θα βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων και δεν θα δημιουργήσει άλλα προβλήματα, επιπλέον νέα προβλήματα, στην περίπτωση που δεν θα είναι διαφανή και αδιάβλητη.

Ερώτηση: Τι εννοούμε  με πολιτική διαδικασία, μπορεί να προκύψουν μη ρεαλιστικά στοιχεία για τις κοινότητες που υπάρχουν στη χώρα μας, μπορεί δηλαδή να υπάρξει αλλοίωση των αριθμητικών μεγεθών;
Απάντηση: Δεν είναι οι αριθμοί αυτοσκοπός, είναι ένα μέσο η απογραφή πληθυσμού και δεν μεταβάλλονται τα δικαιώματα  που χαίρει μια κοινότητα με καθεστώς μειονότητας απ’ το γεγονός ότι μπορεί τα μεγέθη αυτής να είναι 10000 μέλη περισσότερα ή λιγότερα. Ο λόγος είναι για τη σύλληψη στρατηγικής σεβασμού αυτών των δικαιωμάτων, κατά συνέπεια θα πρέπει μέσα απ’ αυτή τη διαδικασία απογραφής να έχουμε εφαρμόσει το βασικό δικαίωμα στον κάθε πολίτη να εκφραστεί ελεύθερα, χωρίς δεύτερη σκέψη, να γίνει σεβαστή και να καταγραφεί αυτό του το δικαίωμα και εμείς ως πολιτική τάξη με βάση αυτή την αποτύπωση να σχεδιάσουμε την φιλοσοφία. Και με βάση αυτή τη φιλοσοφία να καταρτίσουμε νέες πολιτικές  που θα πρέπει να εφαρμόσουμε για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των μελών των μειονοτήτων, και τούτο ως μια πολιτεία όχι πια απλώς μετακομμουνιστική , αλλά μέλος του ΝΑΤΟ και σύντομα και ένα κράτος  μέλος της ΕΕ.

Ερώτηση: Από στοιχεία που εσείς διαθέτετε ποια είναι η ενημέρωση που διαθέτουν οι πολίτες σε σχέση με τη  φόρμα (το δελτίο ερωτηματολογίου)  της  απογραφής πληθυσμού;

Απάντηση: Διαπιστώνουμε ότι η όλη ενημερωτική δραστηριότητα είναι εντελώς καθυστερημένη. Θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη το γεγονός ότι ξεχωριστές ομάδες ειδικού ενδιαφέροντος γι’ αυτήν την απογραφή είναι αυτές των μειονοτήτων, οι οποίες επί το πλείστον έχουν ιδιαιτερότητες, ιδιαιτερότητες σε σχέση με τη γλώσσα. Οι μεγάλες ηλικίες δεν είχαν την ευκαιρία  να μάθουν την επίσημη γλώσσα και την γλώσσα της πλειοψηφίας. Έχουμε άλλες ομάδες που δεν έχουν το απαιτούμενο επίπεδο παιδείας να παρακολουθήσουν την πραγματικότητα και να ενημερωθούν. Κατά συνέπεια θεωρούμε ότι θα πρέπει να γίνει εντατική προσπάθεια ενημέρωσης με σκοπό την υλοποίηση του στόχου της διαδικασίας απογραφής που δεν είναι άλλος παρά η συμμετοχή και από στατιστικής άποψης η καλύτερη και ακριβέστερη απεικόνιση της πραγματικότητας της κοινωνίας μας.

Ερώτηση: πως θα μπορούσε να επιτευχθεί η πλήρης συμμετοχή για όλες αυτές τις κοινωνικές διαστρωματώσεις, τι θα πρέπει να γίνει;

Απάντηση: Πιστεύουμε ότι η ενημέρωση δια των κλασικών μεθόδων πολύ μικρή απόδοση θα έχει. Απαιτείται στενή συνεργασία με τους συλλόγους που εκπροσωπούν τις μειονότητες και τις κοινωνικές ομάδες, οι οποίες έχουν μιας άλλης φύσεως προσέγγιση και πρόσβαση, αμεσότερη, είναι η απλή επεξήγηση, η πρακτική και συγκεκριμένη πάνω στο τι πρόκειται να γίνει και πως θα πρέπει να γίνει. Τούτα μέχρι σήμερα λείπουν. Έχουν γίνει κατόπιν δικής μας επιμονής, κάποιες εντελώς ανεπίσημες επαφές με εκπροσώπους των  μειονοτήτων, αλλά χωρίς να τους έχει δοθεί η  δυνατότητα να εργαστούν πιο μεθοδικά σε ότι αφορά την ενημέρωση των πολιτών και ειδικά των μελών των μειονοτήτων. Θα πρέπει χωρίς άλλες καθυστερήσεις να εντατικοποιηθεί η προσπάθεια. Από πλευράς μας είμαστε έτοιμοι ώστε στο βαθμό των δυνατοτήτων μας το πράττουμε ήδη τούτο και παρά την έλλειψη συνεργασίας με τις κρατικές αρχές οι οποίες οφείλουν ήδη να είχαν υλοποιήσει την προσπάθεια ευαισθητοποίησης για τους πολίτες. Επίσης θα πρέπει να συμπεράνουν σε ότι αφορά τη μεθοδολογία, διότι για να έχεις καλή προσπάθεια ευαισθητοποίησης θα πρέπει να έχεις καταλήξει στις λεπτομέρειες, στη φόρμα. Ακόμη δεν έχει επισήμως ανακοινωθεί η ημερομηνία, ο χρόνος εφαρμογής της απογραφής, το οριστικό δελτίο ερωτηματολογίου, οι μεθοδολογία πως στην πράξη θα εφαρμοστεί η διαδικασία, θέματα τα οποία από καιρό θα έπρεπε να είχαν οριστικοποιηθεί  και βρισκόμασταν τώρα σε ώριμη φάση ευαισθητοποίησης. Παράλληλα για μας είναι απαραίτητο ώστε οι ομάδες εργασίας σε επίπεδο επαρχιών ή δήμων θα πρέπει οπωσδήποτε να είναι στελεχωμένες και με μέλη διαφόρων κοινωνικών ομάδων που χαίρουν το καθεστώς μειονότητας. Διότι είναι ακριβώς αυτοί που γνωρίζουν καλύτερα και που θα συμβάλλουν με τρόπο πιο ουσιαστικό για να έχουμε μια διαδικασία διαφανή και αδιάβλητη.

Ερώτηση: Απ’ το Ινστιτούτο Στατιστικών δεν υπήρξε καμιά επαφή με το ΚΕΑΔ, διότι σας θεωρεί πολιτικό κόμμα και διότι η αρχή αυτή είναι μη κομματική. Θεωρείται ότι σας αρνούνται τη συμβολή και επηρεάζει τούτο στην προσαρμογή του ερωτηματολογίου;

Απάντηση: Εμείς δεν αποβλέπουμε να γίνουμε συνέταιροι με το Ινστιτούτο Στατιστικών (ΙΝΣΤΑΤ), εμείς είμαστε μια πολιτική δύναμη και έχουμε στις προτεραιότητες μας την εφαρμογή διαδικασίας απογραφής. Αλλά σε ένα κράτος όπως τούτο, κομματικοποιημένο και πολιτικοποιημένο σε κάθε υπηρεσία του, που θα έπρεπε να είναι απολιτικοποιημένη, προφανώς δεν θα αποτελούσε μεγάλη ζημιά εάν το Ίνστιτούτο Στατιστικών θα προχωρούσε σε μια συνάντηση με το ΚΕΑΔ, το οποίο είναι πολιτική δύναμη που για 2 δεκαετίες πολιτικής και κοινοβουλευτικής δραστηριότητας με επιμονή απαιτεί την εφαρμογή γενικής απογραφής πληθυσμού με τις προδιαγραφές   που υπόσχονται ότι θα έχει η αναμενόμενη του επόμενου έτους απογραφή, άτυπη εάν θέλετε συνάντηση, ενημερωτική, πέστε την όπως θέλετε. Αλλά δεν είναι αυτή η ουσία. Σημασία έχει ότι εμείς είμαστε έτοιμοι και τις δυνατότητες μας τις εν ενεργοποιούμε συστηματικά, θα πρέπει λοιπόν, εκείνο που είναι και πιο ουσιώδες οι συλλογικές οργανώσεις των μειονοτήτων να είναι αδιάσπαστο τμήμα σε όλες τις φάσεις αυτής της διαδικασίας.

Ερώτηση: Ο κύριος λόγος της ανησυχίας που εκφράζεται σχετίζεται με την διαφάνεια. Εξάλλου και στη συνάντηση των εκπροσώπων των μειονοτήτων που το ΚΕΑΔ οργάνωσε  αυτό επισημάνθηκε συναρτώντας το μάλιστα με την εκλογική διαδικασία στην Αλβανία. Σημαίνει τούτο ότι στην περίπτωση που δεν θα εφαρμοστεί διαφανή διαδικασία στο βαθμό που ζητάτε, οι μειονότητες δεν θα αναγνωρίσουν αυτές τις στατιστικές;

Απάντηση: Είναι η χειρότερη υπόθεση. Εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις μετά από δύο δεκαετίες για την εφαρμογή μιας τόσο απαραίτητης  για μια κοινωνία διαδικασίας και να γίνει αυτή υπό συνθήκες αδιαφάνειας που θα οδηγούσε μάλιστα σε αμφισβήτηση, τότε πρόκειται να δημιουργήσει πολλά περισσότερα προβλήματα απ’ τα υπάρχοντα. Θα πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι ότι πρόκειται για ένα βήμα που πρέπει να γίνει με την αρμόζουσα υπευθυνότητα, με απόλυτη διαφάνεια και πλήρη εμπιστοσύνη, και που αποτελεί την απαρχή μιας νέας ευρωπαϊκής φιλοσοφίας και πολιτικής στη χώρα μας ή οποιαδήποτε άλλη απόπειρα θα δημιουργήσει παραπέρα γενική  σύγχυση, που θα θελήσει μετά πολύ χρόνο να μας επαναφέρει στις σημερινές θέσεις. Θα πρέπει, κατά συνέπεια, να το σκεφτούν καλά όσοι έχουν την πολιτική ευθύνη αλλά και τη διοικητική διαχείριση αυτής της διαδικασίας.

Ερώτηση: Πόσο θεωρείται ότι εκπροσωπούνται οι μειονότητες στην κρατική διοίκηση;

Απάντηση: Εδώ και ενάμισι χρόνο καταγγέλλουμε συστηματικά  κατά πρώτο λόγο μια λάθος πολιτική νοοτροπία. Η συμπερίληψη και συμμετοχή των μελών των μειονοτήτων στον κρατικό μηχανισμό γίνεται με κομματικά κριτήρια. Θα μου πείτε ότι όλα έτσι γίνονται σ’ αυτή τη χώρα. Αλλά θα πρέπει να γίνουν αλλιώς ανεξαρτήτως αν είναι δεξιοί, ή αριστεροί, ψηφίζουν ΔΚ ή ΣΚ ή ΚΕΑΔ. Θα πρέπει να τηρηθούν συγκεκριμένες αναλογίες εκπροσώπησης σε όλη την κρατική δομή. Σήμερα αριθμούνται στα δάκτυλα ενός χεριού οι εκπρόσωποι της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας στις δυνάμεις ασφαλείας, το διπλωματικό σώμα, το δικαστικό σύστημα και πολλούς άλλους τομείς. Σας ανέφερα   αυτά που είναι πιο γνωστά αλλά και απ’ τα πλέον ενδεικτικά.
Μόνο κατά τους πρώτους μήνες μετά απ’ τις εκλογές του περασμένου Ιούνη, πάνω από 160 υπάλληλοι της δημόσιας διοίκησης, με τα δικαιώματα που τους διασφαλίζει η σχετική με τη δημόσια διοίκηση νομοθεσία, οι οποίοι, όπως και εκφράστηκε ο Γενικός Γραμματέας του ΚΕΑΔ σε μια  ανακοίνωση τύπου, με μαζικές αποφάσεις απομακρύνθηκαν απ’ τις θέσεις εργασίας μόνο και μόνο διότι δεν παραδέχτηκαν ώστε τις πολιτικές τους πεποιθήσεις να τις ανταλλάξουν με την τήρηση της θέσης στη δημόσια διοίκηση. Δεν είναι τούτα φαινόμενα ενός κράτους δικαίου. Είναι φαινόμενα πέρα για πέρα αρνητικά ενός κομματικοποιημένου κράτους και που θα πρέπει να καταπολεμούνται συνεχώς μαζί με νοοτροπίες και συμπεριφορές και πρακτικές που στηρίζονται σε τέτοιου είδους πολιτικές.
Το ΚΕΑΔ δεν ισχυρίζεται ώστε τα μέλη του να εντάσσονται με ή χωρίς κριτήρια στον κρατικό μηχανισμό, αλλά επιμένει ώστε τα μέλη των μειονοτήτων οποιασδήποτε κομματικής ταυτότητας να  έχουν πρόσβαση υπό συγκεκριμένες αναλογίες και σε όλες τις κρατικές και κυβερνητικές δομές διότι και αυτοί είναι φορολογούμενοι πολίτες όπως και όλα τα άλλα μέλη της κοινωνίας. Και ποιο είναι το βαθύτερο νόημα μιας τέτοιας πολιτικής; Δεν μπορείς να έχεις μια συνεκτική κοινωνία, και δεν μπορείς να έχεις μια κοινωνία που μεγιστοποιεί την αξιοποίηση της ενέργειας που διαθέτει, και εμείς έχουμε τόσο ανάγκη αυτών των ενεργειών εφόσον βρισκόμαστε υπό ενταξιακές διαδικασίες, δεν μπορείς λοιπόν να έχεις μια τέτοια κοινωνία, εάν ο κάθε πολίτης δεν αισθάνεται ίσος ως προς τις ευκαιρίες, τις δυνατότητες και τις προοπτικές όπως τέτοιος, ίσος, είναι και σε ότι αφορά τις ευθύνες του να είναι πειθαρχημένος φορολογούμενος στο βαθμό των εισοδημάτων του. Είναι τόσο απλή η εξίσωση, αλλά που οι διεστραμμένες  πολιτικές εμποδίζουν την πρακτική εφαρμογή της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου