Τα Αλβανικά Πανεπιστήμια που εδρεύουν σε περιοχές όπου διαμένει η Ελληνική Μειονότητα (Αργυροκάστρου, Κορυτσάς και Αυλώνας), αν και βρίσκονται τυπικά σε φάση προσαρμογής στις διαδικασίες που προβλέπει η συνθήκη της Μπολόνια από το 2003, δεν έχουν καταφέρει ακόμη να ενταχθούν στην λίστα των αναγνωρισμένων ιδρυμάτων από τον ΔΟΑΤΑΠ, εξαιτίας της ανεπάρκειάς τους σε εκπαιδευτικό και ερευνητικό προσωπικό, της μη ύπαρξης υποδομών ή την γενικότερη διαφθορά που χαρακτηρίζει την Αλβανική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η παραπάνω κατάσταση δεν προβλέπεται να αλλάξει σύντομα λαμβάνοντας υπόψη ότι η πλειοψηφία των διδασκόντων στα περιφερειακά Πανεπιστήμια της Αλβανίας είναι κάτοχοι μόνο Μεταπτυχιακού Τίτλου με ελάχιστη έως μηδαμινή ερευνητική δραστηριότητα.
Τα τελευταία χρόνια, πολλοί ομογενείς βορειοηπειρώτες (συνήθως αριστούχοι) απόφοιτοι αυτών των Πανεπιστημίων, έπειτα από αυστηρές εξετάσεις και αξιολογήσεις γίνονται δεκτοί σε διεθνώς αναγνωρισμένα Πανεπιστήμια των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ευρώπης, πλην της Ελλάδος, ως υπότροφοι των αντίστοιχων κρατικών ιδρυμάτων της εκάστοτε χώρας, όπου και λαμβάνουν Μεταπτυχιακό ή Διδακτορικό Τίτλο.
Η παραπάνω κατηγορία ομογενών, γνωρίζοντας την Ελληνική ως μητρική γλώσσα, επιστρέφει στην Ελλάδα αναζητώντας πρόσβαση στην αγορά εργασίας, στην έρευνα ή σε περαιτέρω σπουδές όπως διδακτορικές και μεταδιδακτορικές.
Πέραν του παραδόξου της απαγόρευσης πρόσβασης σε Μεταπτυχιακές Σπουδές και στην αγορά εργασίας στην Ελλάδα που τους επιβάλει η μη αναγνώριση από τον ΔΟΑΤΑΠ, οι ομογενείς απόφοιτοι αυτών των Πανεπιστημίων που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα, δεν έχουν το δικαίωμα πρόσβασης σε οποιαδήποτε πανεπιστημιακή εκπαίδευση ή άλλες δομές της Δια-Βίου Μάθησης, εφόσον δεν τους αναγνωρίζονται ούτε κατ ελάχιστον πιστωτικές μονάδες με βάσει το ECTS (European Credit Transfer System). Τυπικά τα Αλβανικά Πανεπιστήμια εφαρμόζουν την συνθήκη της Μπολόνια και δίνουν τίτλους τετραετούς διάρκειας (240 πιστωτικών μονάδων), αλλά μόνο το Πανεπιστήμιο των Τιράνων έως τώρα έχει προσαρμοστεί πλήρως με τις διαδικασίες και κάποια τμήματά του έχουν αναγνωριστεί και από τον ΔΟΑΤΑΠ.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, αλλά και το γενικότερο ζήτημα των ομογενών επιστημόνων από την Αλβανία που ζουν και προσφέρουν στην Ελλάδα, προτείνουμε στο Υπουργείο Παιδείας και στον ΔΟΑΤΑΠ:
να δοθεί η δυνατότητα στην παραπάνω κατηγορία ομογενών για εξατομικευμένη εξέταση των φακέλων τους με την διαδικασία της συνεκτίμησης των τίτλων σπουδών τους (βασικών σπουδών στην Αλβανία και μεταπτυχιακών σε αναγνωρισμένο Ίδρυμα του Εξωτερικού) ως προς αντίστοιχους βασικούς τίτλους των Ελληνικών Πανεπιστημίων κατά περίπτωση ή να γίνονται δεκτοί στο αντίστοιχο εξάμηνο σπουδών σε Ελληνικά Πανεπιστήμια εφόσον δεν συγκεντρώνουν τις απαραίτητες πιστωτικές μονάδες για την κτήση πτυχίου.
να τους αναγνωριστούν οι πιστωτικές μονάδες ECTS των βασικών πανεπιστημιακών σπουδών στην Αλβανία με έναν συντελεστή βαρύτητας (0.1 μέχρι 1.0), ο οποίος θα ορίζεται αυστηρά από Επιτροπή του ΔΟΑΤΑΠ για το κάθε τμήμα των Πανεπιστημίων αυτών, και να δοθεί η δυνατότητα στους ομογενείς να συνεχίσουν τις σπουδές στην Ελλάδα στο αντίστοιχο εξάμηνο σπουδών συναφών Τμημάτων Ελληνικών Πανεπιστημίων
να δοθεί η δυνατότητα ειδικά στους αποφοίτους του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αργυροκάστρου να γίνονται δεκτοί από το Τμήμα Φιλολογίας σε αντίστοιχο εξάμηνο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων για να λαμβάνουν αναγνωρισμένο τίτλο σπουδών στην Ελλάδα. Το εξάμηνο σπουδών μπορεί να οριστεί από το ίδιο το Τμήμα, εφόσον το τμήμα του Αργυροκάστρου τελούσε υπό την εποπτεία του την τελευταία δεκαετία.
να δοθεί η δυνατότητα στους αριστούχους ομογενείς των Αλβανικών Πανεπιστημίων να συνεχίζουν τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές τους και σε Ελληνικά Πανεπιστήμια, έπειτα από αυστηρές εξετάσεις και κριτήρια που θα θεσπίζονται από το ΙΚΥ και το εκάστοτε Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, όπως δύνανται σε αναγνωρισμένα Πανεπιστήμια των Ηνωμένων Πολιτειών, της Γαλλίας, της Σουηδίας, της Αυστρίας και άλλων Ευρωπαϊκών Χωρών.
Πηγή : http://bh2020.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου