Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2011

Τα κινεζικά J-7A στην Αλβανία



Δημιουργήθηκε το 1951 στην βάση στα Τίρανα, η Forcat Ajrore Shqiptare, η αεροπορική δύναμη της Αλβανίας. Η ανάπτυξή της ήταν πάντοτε στενά συνδεμένη με τις εξελίξεις της πολιτικής των Τιράνων και της μεγάλης πολιτικής των ισχυρών της Γης στα Βαλκάνια. Στην κινεζική περίοδο της πρόσφατης αλβανικής αεροπορικής ιστορίας ανήκουν τα δώδεκα F-7A (Chengdu J-7A) από τις παραγωγικές εκαγατάστεις στην Σεγιάνγκ της Κίνας. Για την ακρίβεια, τα μαχητικά αεροσκάφη ήταν μεταχειρισμένα με αρκετές ώρες πτήσης, και πιθανόν ήταν για ένα μικρό διάστημα στο δυναμικό του κινεζικού αεροπορικού στόλου των μαχητικών αεροσκαφών.

Τα αεροσκάφη έφθασαν στην Αλβανία μέσω της θαλάσσιας οδού και συναρμολογήθηκαν επί τόπου από Κινέζους τεχνικούς. Τον Δεκέμβριο του 1970 πραγματοποιήθηκε η παρθενική πτήση στην Αλβανία, με Κινέζο πιλότο. Περίπου ένα μήνα αργότερα, μέσα στο κόκπιτ σκαρφάλωσε για πρώτη φορά ένας Αλβανός πιλότος.

Αρχικά στάθμευαν στο σύνταγμα 7594 στη βάση Ρίνας στα Τίρανα, ενώ αργότερα σχημάτισαν την πρώτη μοίρα στο σύνταγμα 5646, το οποίο φιλοξενούσε και δύο μοίρες με F-6 (MiG-19). Ειδικά για το σύνταγμα, με πρωταρχική αποστολή την άμυνα έναντι τοιυ αντιπάλου από την Γιουγκοσλαβία, περίπου 70 χλμ. βόρεια των Τιράνων δημιουργήθηκε η βάση Gjader. Στις 10 Ιουλίου 1973 προσγειώθηκε για πρώτη φορά ένα F-7 στον διάδρομο της βάσης.

Μετά την προμήθεια των σοβιετικών MiG-19, με την ανταλλαγή των κινεζικών αεροσκαφών, τα με το βλήμα αέρος-αέρος Pl-2 (αντίγραφο του R-3S/AA-2 Atoll) κινεζικά F-7A ήταν τα μοναδικά αεροσκάφη στην Αλβανία που μπορούσαν να μεταφέρουν αερο-εκτοξευόμενους πυραύλους. Αξιοσημείωτο το γεγονός ότι οι Αλβανοί αποκαλούσαν τα κινεζικά πάντα ως MiG-21.

Με την διάσταση στις σχέσεις Πεκίνου και Τιράνων, η Αλβανία απέλεξε τον δρόμο της απακαλούμενης αυτάρκειας. Σε αυτό το διάστημα δεν υπήρξαν άλλο προμήθειες από την Κίνα, και η συντήρηση συνάντησε δυσκολίες, λόγω της διακοπής της ροής των ανταλλακτικών από την Κίνα. Οι εγκαταστάσεις στην Kociva ανέλαβαν την τεχνική υποστήριξη των κινητήρων. Πέρα από αυτό, μια σειρά από μυστικές και ημινόμιμες προμήθειες ανταλλακτικών από τη διεθνή αγορά, όπως για παράδειγμα από την Σουηδία, συνέβαλε στην τεχνική υποστήριξη των αεροσκαφών της αλβανικής αεροπορικής δύναμης, κατά την περίοδο της αυτάρκειας, πληων των κινεζικών αεροσκαφών F-7, για τα οποία δεν υπήρχαν ανταλλακτικά. Μέχρι την απόσυρσή τους, τα κινεζικά αεροσκάφη είχαν συμπληρώσει μεταξύ 300 έως 600 ωρών στον αέρα. Δύο αεροσκάφη απωλέσθηκαν σε ατυχήματα, ένα το 1974 και ένα δέυτερο το 1982, μετά την πρόσκρουση με πτηνό, με αποτέλεσμα τον θάνατο του πιλότου. Τα υπόλοιπα δέκα αεροσκάφη κατάφεραν να επιβιώσουν το τέλος του Κομμουνισμού στην Αλβανία αλλά και την ταραγμένη περίδο της δεκαετίας του 1990.

Η αλλαγή στην πολιτική επέτρεψε την πρόσβαση στις διεθνείς αγορές, αλλά ανέκυψε ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα. Δεν υπήρχαν χρήματα. Ήδη από το 1990 η εκπαίδευση των πιλότων για τα F-7 περικόπηκε δραστικά. Το ότι τα αεροσκάφη κατάφεραν να πετούν, έστω και οριακά, βοήθησε μια προμήθεια κινητήρων R-11F, F2S και F2SK από τη Γερμανία, μετά την διάλυση της Ανατολικής Γερμανίας.

Μετά τις ταραχές το 1997, πολλά αεροσκάφη καταστράφηκαν ολοσχερώς, ενώ μεγάλες ζημιές σημειώθηκαν στις αεροπορικές βάσεις. Τον Δεκέμβριο του 2002 απογειώθηκε κατά τη διάρκεια μιας παρέλασης στα Τίρανα για τελευταία φορά ένας σχηματισμός από κινεζικά F-7, και λίγο αργότερα αποσύρθηκαν και οριστικά από το δυναμικό του στόλου της Αλβανικής Πολεμικής Αεροπορίας. Τα αεροσκάφη συγκεντρώθηκεν στην βάση Ρίνας στα Τίρανα, όπου στις 2 Δεκεμβρίου σημειώθηκε μία ακόμη πτήση ενός F-7, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2004 αναφέρθηκε η τελευταία πτήση ενός αλβανικού F-7 στον ουρανό της Ευρώπης.

Μετέπειτα αναφορές για προμήθεια δέκα MiG-21bis από την Ουκρανία αποδείχτηκαν ως λανθασμένες, όπως και ένας πιθανός εκσυγχρονισμός των F-7 από την Ρουμανία. Σήμερα βρίσκονται δύο αεροσκάφη (0207 και 0209) στο, μεγαλύτερο των 600 μέτρων, υπόγειο καταφύγιο της βάσης Ρίνας, εν μέρει αξιόπλοα, ενώ τα υπόλοιπα οκτώ που είναι σε πολύ άσχημη κατάσταση, βρίσκονται στην βάση Gjader.

http://www.fox2magazine.net/%CE%AC%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%B1/3887-%CE%A4%CE%B1-%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%B5%CE%B6%CE%B9%CE%BA%CE%AC-J-7A-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%91%CE%BB%CE%B2%CE%B1%CE%BD%CE%AF%CE%B1.html

1 σχόλιο:

  1. ta albanika mig 21 kinezikis proelefsis ne itane ala den itane f-7 ala f-13 kathos i taxititatou i teliki itane 2250 km tin ora ixe pio poles dinatotites apo to mig f-7 opou ixe i yougoslavia kai thelo na po kioti itane i moni aeroporia sta balkania i opia den exi hasi kamia aeromaxia to antitheto oxi mono ixe nikisi ala ixe kataferi 8 maxitika proelefsis yougoslavias-italias-amerikis-anglias kai eliniko na ta katevasi kato sta aerodromia merika apo afta ta aeroskafi ine akomi san mousio to amerikaniko ine sto mousio sto argirokastro.

    ΑπάντησηΔιαγραφή