Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2011

Η Ελληνική Γλώσσα στην Ομογένεια


21 / 05 / 2010
Η Ελληνική γλώσσα υποβιβάζεται, ενώ αναδεικνύεται η Αλβανική, στα πλαίσια του δόγματος της αλβανοποίησης της Βορείου Ηπείρου.

Την Τετάρτη 12 Μα’ι’ου 2010, πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο Ψυχικού εκδήλωση με θέμα « ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΗΝ ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ. Αιέν αμύνεσθαι περί γλώσσης ». Την εκδήλωση οργάνωσε ο Σύνδεσμος «Οι φίλοι της Μαριούπολης», υπό την αιγίδα του Δήμου Ψυχικού και παρουσία της Δημάρχου κ.Ειρήνης Κατσαρού, η οποία είναι και Πρόεδρος του Συνδέσμου.
O Σύνδεσμος αρχικά δραστηριοποιήθηκε για την ενίσχυση του Ελληνισμού της Αζοφικής (Ουκρανία) και ειδικά για την εκμάθηση της Ελληνικής Γλώσσας στους Ποντιακής καταγωγής Ελληνες της ΜΑΡΙΟΥΠΟΛΗΣ, περιοχής στην Αζοφική Θάλασσα του Ευξείνου Πόντου, η οποία συμπεριλαμβάνει 48 Ελληνικά χωριά. Αργότερα επέκτεινε τις δραστηριότητές του και στην Βόρειο Ηπειρο και, πρόσφατα, στο Μοναστήριον των Σκοπίων. Σήμερα, με την βοήθεια του Συνδέσμου, αλλά και την αρωγή του ΟΔΕΓ, λειτουργούν 13 Σχολεία στην περιοχή της Μαριούπολης, 6 σχολεία στην Βόρειο Ηπειρο και 1 στο Μοναστήριον των Σκοπίων.

Α’ ΜΕΡΟΣ: ΑΖΟΦΙΚΗ- ΒΟΡΕΙΟΣ ΠΟΝΤΟΣ
Την έναρξη της εκδήλωσης έκανε η Δήμαρχος Ψυχικού και Πρόεδρος του Συνδέσμου κ.ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΤΣΑΡΟΥ, η οποία καλωσόρισε το κοινό και είπε λίγα λόγια για τον Σύνδεσμο. «Aυτή η ιστορία ξεκίνησε πρίν 12 χρόνια, όταν ήμουν Αντιδήμαρχος και υπεύθυνη για τα σχολεία. Ηρθε μία μέρα να με επισκεφθεί ένας καθηγητής,[ο κ.ΤΣΙΤΣΙΡΙΓΚΟΣ] του Πανεπιστημίου στην Μαριούπολη, όπου εδίδασκε την Νεοελληνική Λογοτεχνία και με ενημέρωσε ότι εκεί υπήρχε ένα σχολείο κάθε Κυριακή, από το πρωί μέχρι το μεσημέρι όπου οι Ελληνικής καταγωγής κάτοικοι θέλαν να μάθουν Ελληνικά, επειδή είχε απαγορευθεί η χρήση της γλώσσας στα περασμένα καθεστώτα και οι άνθρωποι είχαν ξεμείνει με κάτι λίγες λέξεις, ίσως και καθόλου. Όταν απελευθερώθηκε το καθεστώς, τότε θελήσανε να μάθουνε την πατρώα τους γλώσσα, αλλά η λειτουργία του σχολείου ήταν 25 δολ., ποσόν δυσβάκτακτο, γι’αυτούς. Ο καθηγητής παρακάλεσε μήπως μπορούσε ο Δήμος Ψυχικού να ενισχύσει αυτό το σχολείο, έτσι ώστε να συνεχίσει την λειτουργία του. Βεβαίως, όπως ήταν φυσικό, ο Δήμος Ψυχικού το υιοθέτησε, αλλά επειδή υπήρχε δυσκολία στην εκταμίευση των χρημάτων από τον Δήμο προς την Μαριούπολη, ιδρύθηκε αυτός ο Σύλλογος, προκειμένου να είναι ο Μεσάζων για να επιτευχθεί ο σκοπός αυτός ».Να προσθέσουμε εδώ ότι τα Κομμουνιστικά Καθεστώτα της πρώην ΕΣΣΔ ήταν αυτά που απαγόρευσαν την Ελληνική Γλώσσα, αρχής γενομένης από τον Πατερούλη ΣΤΑΛΙΝ.
Μετά τον πρόλογο της κ.Δημάρχου, τον λόγο πήρε η κ.ΑΣΠΑΣΙΑ ΣΧΟΙΝΑ, Φιλόλογος και Γραμματέας του Συνδέσμου, η οποία μίλησε, με θέμα «Ιστορικά στοιχεία Αζοφικής και Β.Πόντου» και εξήγησε πως το ιστορικό δαιμόνιο του Ελληνα έφερε το φως στην χώρα αυτή χώρα του Πόντου και από ζοφερή την έκανε Αζοφική. Ο Φρίξος και Ελλη, οι Αργοναυτικές εκστρατείες, ο Προμηθέας Δεσμώτης κλπ, οι αρχαίες Ελληνικές πόλεις – κράτη που το 363 π.Χ.ενώθηκαν όλες μαζί. Ο Ποντιακός Ελληνισμός γνώρισε ημέρες δόξας αλλά και πολέμων ενάντια στους επιτιθέμενους γύρω λαούς, μέχρις ότου αλώθηκε και, αργότερα, ξερριζώθηκε από τους Τούρκους, στους οποίους οι Σύμμαχοι έδωσαν την πατρώα γή του. Αποκορύφωση του δράματος ήταν η ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923, όμως οι Πόντιοι δεν το έβαλαν κάτω, αλλά δημιούργησαν νέες Ελληνικές πατρίδες στα μέρη όπου εγκαταστάθηκαν. Σήμερα, στην Αζοφική, σε συνεργασία με φορείς του Ελληνικού Κράτους, δημιουργήθηκαν φροντιστήρια για την διατήρηση του Ποντιακού ιδιώματος και της Ελληνικής Γλώσσας.
Αλλά, και η διδασκαλία στις περιοχές αυτές γίνεται κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες, για τις οποίες μας μίλησε η επόμενη ομιλήτρια κ.ΝΑΤΑΛΙΑ ΣΟΣΕΝΤΚΑ – ΜΙΧΟΥ(απόφοιτος και μετέπειτα καθηγήτρια του Κρατικού Πανεπιστημίου Ανθρωπιστικών Σπουδών της Μαριούπολης), αναλύοντας το θέμα « Η Ελληνική Γλώσσα σήμερα στην Αζοφική» Το 2000, η κ. Νατ.Σ-Μ, καθηγήτρια τότε στο Πανεπιστήμιο της Μαριούπολης, ανέλαβε παράλληλα και την διδασκαλία των Ελληνικών στο Ελληνικό χωριό Γιάλτα, 30χλμ από την Μαριούπολη, δύο φορές την εβδομάδα (1 καθημέρινή και 1 Σάββατο) σε δύο τμήματα: ένα παιδιών [7-13 ετών] και ένα εφήβων και ενηλίκων [13-45 ετών]. Ο ενθουσιασμός των μαθητών της ήταν τόσο μεγάλος που την έκαναν να ξεπεράσει τις αξεπέραστες όντως δυσκολίες μετάβασης από και προς την Μαριούπολη, της σχεδόν πρωτόγονης κατάστασης του σχολικού κτιρίου, το πολικό ψύχος και το σκοτάδι. Και αργότερα, λόγω έκτακτης αποχωρήσεως κάποιου δασκάλου, ανέλαβε να διδάξει και στο χωριό Μακεδόνοφκα, κάτω ακριβώς από τις ίδιες συνθήκες. Αλλά για όλα αποζημιώθηκε από την αγάπη και την βοήθεια των κατοίκων / μαθητών της προς αυτήν.
Στην συνέχεια, τον λόγο πήρε ο κ.ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΣΗΦΑΚΑΚΗΣ, Φιλόλογος και μέλος του Συλλόγου, ο οποίος αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετώπισε ο Σύλλογος στην δημιουργία των Σχολείων στην Αζοφική, όταν μόνος του πάλαιψε για να τα στήσει, έχοντας ως μόνη βοηθεια τους ντόπιους εκπαιδευτικους, τον κ.Τσιτσιρίγκο και την κ.Μπάρτσιου, ενώ ο εκεί αρμόδιος διορισμένος από το ΕΛΛΗΝΙΚΌ κράτος, ζήτησε να ΜΗΝ ΤΟΝ ΕΝΟΧΛΟΥΝ. Σήμερα, το Ελληνικό Κράτος, αρχίζει σιγά-σιγά να ενισχύει τα σχολεία του εκεί Ελληνισμού, αλλά ο ρόλος του διορισμένου Εκπαιδευτικού Συμβούλου σήμερα είναι εντελώς αρνητικός. Ο Σύλλογος όμως, παρ΄όλες τις αντιξοότητες, συνεχίζει το έργο του.
Β’ ΜΕΡΟΣ: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ
Aμέσως μετά, ο κ.Β.ΣΗΦΑΚΑΚΗΣ πέρασε στις δραστηριότητες του Συλλόγου στην Βόρειο Ηπειρο. Με θέμα «Ιστορικά στοιχεία Β.Ηπείρου» , αναφέρθηκε στην Βόρειο Ηπειρο, την κατακρεουργημένη από την εγκληματική αγάπη των συμμάχων, την ακατάσχετη δολιότητα των εχθρών και τον αβυσσαλέο κομματικό σπαραγμό τον δικό μας, η οποία ζητεί βοήθεια. Σε ανταπόκριση, ο Σύλλογος προσπαθεί να την βοηθήσει με το υστέρημά του. Η ιστορία της Β.Η./ρου αρχίζει από τον Δευκαλίωνα, το 9000 π.Χ. και ο γενάρχης των Ηπειρωτών είναι ο ΕΛΛΗΝ, γυιός του Δευκαλίωνα και της Πύρρας. Τα ηπειρωτικά φύλα εξαπλώθηκαν σε όλη την σημερινή Ηπειρο και Αλβανία και δημιούργησαν έναν μεγάλο Ελληνικό Δωρικό πολιτισμό. Μετά εμφανίστηκαν οι Σλάβοι και οι Τούρκοι σφαγείς, αλλά οι Ηπειρώτες αντιστάθηκαν. Εγινε προσπάθεια υπεράσπισης των Βορειοηπειρωτών από τα Ελληνικά στρατεύματα, αλλά έπεσαν στην μέση οι ‘σύμμαχοι’ ειδικά οι Ιταλοί, οι οποίοι και δημιούργησαν την σημερινή πλαστή‘Αλβανία’, ενώ η πραγματική Αλβανία, όπως την αναφέρει ο Στράβων, είναι η Ασιατική, στην περοχή της Κασπίας Θάλασσας. Ο κ.Β.Σ, αναφέρθηκε και στους Τσάμηδες με την γνωστή τους δράση, που σήμερα διεκδικούν (με έδρα την Ελβετία)‘τις περιουσίες τους στην Ελλαδα’ φθάνοντας μέχρι και την Αρτα. Ο Σύλλογος αποφάσισε να ασχοληθεί με τον Β.Η./κό πολιτισμό, για να έχει «στητούς λεβέντες και όχι σκυφτούς ραγιάδες».
Μετά τον κ.Σηφακάκη, στο βήμα ανέβηκε ο Πρόεδρος της Κίνησης για την αγέννηση της Βορείου Ηπείρου [ΚΑΒΗ], κ.ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΕΡΔΙΚΗΣ, με θέμα ομιλίας « Η Ελληνική Γλώσσα στην Βόρειο Ηπειρο», που έχει (περιληπτικά) ως εξής:
Η εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων Β. Ηπείρου υπάγεται στο Αλβανικό Υπουργείο Παιδείας, το οποίο, είτε αδιαφορεί πλήρως, είτε παρεμβαίνει για να κάνει τα δύσκολα δυσκολότερα. Υπάρχει ανεπαρκής κατάρτιση των διδασκάλων από την λεγόμενη ‘Παιδαγωγική Ακαδημία Αργυροκάστρου’ που, στην πραγματικότητα, είναι Λύκειο συγκεκριμένης κατεύθυνσης και οι απόφοιτοί της, νέοι 18 ετών, καλούνται να διδάξουν. Η Ελληνική γλώσσα υποβιβάζεται, ενώ αναδεικνύεται η Αλβανική, στα πλαίσια του δόγματος της αλβανοποίησης της Β.Η./ρου. Κάθε χρόνο, όλο και περισσότερες ώρες αφαιρούνται από την εκμάθηση των Ελληνικών, ενώ τα περισσότερα μαθήματα διδάσκονται στα Αλβανικά Ειδικά τα μαθήματα της Ιστορίας και Γεωγραφίας διδάσκονται σύμφωνα με τον αλυτρωτικό Αλβανικό τρόπο [οι κακοί Ελληνες κατακτητές που κατέχουν αλβανικά εδάφη (εντός Ελλάδος), η γενοκτονία των Τσάμηδων κλπ]. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις είναι απαράδεκτες [σπασμένα τζάμια, καθόλου θέρμανση κ.α.]. Συνολικά, λειτουργούν 20 σχολεία. Η Ελληνική Γλώσσα διδάσκεται πλήρως μόνο στα 5ετή δημοτικά, στα 4ετή Γυμνάσια 2-4ώρες εβδομαδιαίως και στα 3ετή Λύκεια δεν υπάρχει καμμία διδασκαλία στα Ελληνικά
Μετά το άνοιγμα των συνόρων το 1990-91 έχουν γίνει πολλές προσπάθειες, κυρίως από πλευράς Ιδιωτικής Πρωτοβουλίας [ΣΦΕΒΑ, ΜΚΟ’Ομηρος’ και ‘Πνοή Αγάπης, ΚΑΒΗ, ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΜΑΡΙΟΥΠΟΛΗΣ κ.α.], αλλά και ενίοτε, με την συνεργασία του Ελληνικού Κράτους, για να βελτιωθούν οι συνθήκες διδισκαλίας των Ελληνοπαίδων της Β.Ηπείρου. Εχουν ιδρυθεί σύγχρονα Σχολεία, Διδασκαλεία, διαφόρων ειδών Εκπαιδευτήρια, Κέντρα Ενισχυτικής Διδασκαλίας, Φροντιστήρια Ελληνικής Γλώσσας κ.α., αλλά ο αριθμός τους είναι περιορισμένος και οι μαθητές έρχονται πολλές φορές από πολλά χιλιόμετρα μακριά για να κάνουν μάθημα.
Οι Βορειοηπειρώτες γονείς αγωνίζονται να εξασφαλίσουν μία θέση για τα παιδιά τους στα πρότυπα Ελληνικά Εκπαιδευτήρια, λόγω των κακών συνθηκών και των εις βάρος τους διακρίσεων που επικρατούν στα Αλβανικά Σχολεία. Η λύση θα ήταν να ιδρυθούν περισσότερα Ελληνικά Εκπαιδευτήρια αλλά αυτό είναι αμφίβολο γιατί δεν είναι ξεκάθαρο, αφ’ενός αν το Ελληνικό Κράτος μπορεί ή θέλει κάτι τέτοιο και αφ’ετέρου αν θα το επέτρεπε αυτό η Αλβανική πλευρά. Υπό τις παρούσες συνθήκες, το εφικτό είναι να συνεχισθούν οι εν λόγω προσπάθειες, οι Β.Η./τες να διεκδικήσουν σθεναρά τα δικαιώματά τους και η Αλβανία να πεισθεί να σεβασθεί τα δικαιώματα της ΕΕΜ, εν όψει μάλιστα της Ευρωπα’ι΄κής της προοπτικής. Αντί να προσπαθεί να αλβανοποιήσει την Β.Η./ρο, να αποδεχθεί την Ελληνική σαν δεύτερη επίσημη γλώσσα, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ευρώπης με σημαντικές μειονότητες.
Γ’ ΜΕΡΟΣ: ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Η κ. ΑΣΠΑΣΙΑ ΣΧΟΙΝΑ επανήλθε στο βήμα, αυτή την φορά με θέμα ομιλίας «Ιστορικά στοιχεία Μακεδονίας», όπου αναφέρθηκε σε ολόκληρη την Ιερά Μακεδονία, «ένα άλλο κομμάτι της πατρώας γης, μονίμως μειοδοτούμενο στα παζάρια ημετέρων και ξένων». Η Ιστορία της Μακεδονίας αρχίζει από τα αρχαία χρόνια, (όπου αποδεικνύεται περίτρανα η ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ της, επιβεβαιωμένη και από μελέτες σύγχρονων ιστορικών και αρχαιολόγων), συνεχίζεται στα Βυζαντινά, στους πολέμους με τους γύρω αρπακτικούς λαούς {Σλάβους, Βούλγαρους, Τούρκους), στους απελευθερωτικούς αγώνες των Μακεδόνων ενάντια στους πάσης φύσεως κατακτητές, στις Διεθνείς Συνθήκες που έδωσαν εδάφη της στους γειτονικούς άρπαγες λαούς και τις προσπάθειες αυτών των λαών να αποσπάσουν και την επί του Ελληνικού εδάφους Μακεδονία. Σε αυτό τους ‘βοήθησε’ α) το Κ.Κ.Ελλάδας(!), το οποίο, συνταχθέν με τα Βαλκανικά Κ.Κ., προέβλεπε την ίδρυση Ανεξάρτητης Μακεδονίας και Θράκης (για λογαριασμο του ΣΤΑΛΙΝ), και β) η διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας και η βίαιη ‘Μακεδονοποίηση/Σλαβοποίηση’ των Ελλήνων που διαμένουν στο κρατίδιο των Σκοπίων, το οποίο ο Τίτο είχε μετονομάσει από Βαρντάρσκα σε ‘Δημοκρατία της Μακεδονίας’. Σήμερα, υπό το βλέμμα των σημερινών μας ‘συμμάχων’ και άλλων κρατών, την ασύστολη προπαγάνδα των Σκοπίων και την αδράνεια την δική μας, τα Σκόπια διεκδικούν δικά μας Μακεδονικά εδάφη «για την Ενωμένη Μακεδονία» τους, που φθάνει μέχρι την Θεσσαλία. Δεν υπολογίζουν όμως ότι αυτό θα είναι μία βόμβα για τους ίδιους, γιατί θα προκαλέσει αυτονομιστικά κινήματα εναντίον τους από τις μειονότητες των Αλβανών, Βλάχων, Τούρκων, Σέρβων, Τσιγγάνων κ.α., που ζουν στο Σκοπιανό κρατίδιο, με απρόβλεπτες συνέπειες.
Μετά την κ.Ασπασία Σχοινά, επίσης επανήλθε στο βήμα ο κ.Β.ΣΗΦΑΚΑΚΗΣ, με θέμα ομιλίας « Η Ελληνική Γλώσσα σήμερα στο Μοναστήριον (των Σκοπίων)». λέγοντας ότι η κατάσταση στα Σκόπια δεν είναι καλή και σε ότι αφορά τις προσωπικές ελευθερίες. Με το παραμικρό, οι κρατικές υπηρεσίες επεμβαίνουν όποτε θέλουν και τρομοκρατούν, συλλαμβάνουν, ανακρίνουν και φυλακίζουν κόσμο, γιατί …έτσι τους αρέσει. Παρά ταύτα, στο Μοναστήριον, οι δάσκαλοι των οικογενειών των εναπομεινάντων Ελλήνων οργάνωσαν φροντιστήριο, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο και προσπαθούν να μάθουν στα παιδιά τους την Γλώσσα και την Ιστορία των προγόνων τους. Ο αριθμός των παιδιών ανέρχεται σε 30 και οι γονείς, παρ’όλες τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, προσφέρουν από το υστέρημά τους με προθυμία, για τις Ελληνικές Σπουδές των παιδιών τους. Στην προσπάθεια αυτή συμπαρίσταται και βοηθά, προσφέροντας διάφορα δώρα, βιβλία, τετράδια κλπ, ο Οργανισμός για την Διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας [ΟΔΕΓ], του οποίου ο Πρόεδρος, ο κ.Καρκανιάς και ο Γ.Γ.κ.Παυλάκος ήταν παρόντες στην εκδήλωση. Οι ‘Φίλοι της Μαριούπολης’ τα τελευτάια χρόνια, μεσολάβουν ώστε να φιλοξενούνται στις κατασκηνώσεις του Δήμου Αθηναίων τα παιδιά αυτά της Ελληνκής διασποράς, τους προσφέρουν δώρα, ψυχαγωγία, δωρεάν μετάβαση, καθώς και ξενάγηση στα μνημεία και τις ομορφιές της Ελλάδας μας.
Υπάρχουν και άλλες ιδιωτικές πρωτοβουλίες για την εκμάθηση της Ελληνικής Γλώσσας σε πόλεις της FYROM, αλλά αυτές έχουν ως επιδίωξή τους την εκμάθηση μόνο της γλώσσας, στους Σκοπιανούς πολίτες γενικά και όχι στους Ελληνες που διαμένουν στην FYROM. Ο Σύνδεσμος οργανώνει για τα παιδιά γιορτές μνήμης τις ημέρες των εθνικών επετείων. Φέτος, την εορτή της 25ης Μαρτίου, τα παιδιά παρουσίασαν την γιορτή τους στο Προξενείο του Μοναστηρίου, απήγγειλαν ποιήματα σχετικά με την Επανάσταση του 1821, απέδωσαν επίκαιρα τραγούδια, ψάλλοντας στο τέλος τον Εθνικό Υμνο. Λόγω της προαναφερθείσης οικονομικής δυσπραγίας, ο Σύνδεσμος προσφέρει, 800 ευρώ ετησίως στον δάσκαλο ένός Ελληνικού Φροντιστηρίου στην περιοχή, με μαθητές 14 παιδια (10 κορίτσια + 4 αγόρια), χωρισμένο σε 3 τμήματα, με συνολικό χρόνο διδασκαλίας 6 ώρες, (3 τμήματα Χ 2 ώρες) την εβδομάδα, για το χρονικό διάστημα 20/9/2009 – 10/6/2010.
Δ’ ΜΕΡΟΣ; ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
Ακολούθησε προβολή ταινίας από τις κατασκηνώσεις του Δήμου Αθηναίων [χοροί, τραγούδια κλπ, από παιδιά από το Μοναστήρι, την Β.Η./ρο και την Μαριούπολη, μαζί με Μέλη του Συλλόγου και την Δήμαρχο]. Επίσης προβλήθηκαν βραβεύσεις αριστευσάντων μαθητών με την Δήμαρχο, τον Πρόεδρο της Βουλής και τον Ουκρανό πρέσβυ,. τμήμα Κυριακάτικου σχολείου την ώρα του μαθηματος, εκδηλώσεις στις κατακηνώσεις του Αγ.Ανδρέου του Δήμου Αθηναίων, όπου τα παιδιά τραγουδούν τον Εθνικο Υμνο, παίζουν θεατρικές παραστάσεις ντυμένα με παραδοσιακές στολές και τραγουδούν δημοτικά παραδοσιακά τραγούδια της Επανάστασης, Μακεδονίτικα τραγούδια και το ‘Μακεδονία Ξακουστή’
Στην εκδήλωση του Δήμου Ψυχικού παραβρέθηκαν ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ.Απόστολος Κακλαμάνης, η Δήμαρχος Ψυχικού και Πρόεδρος του Συλλόγου κ.Ειρήνη Κατσαρού, οι κ.κ. Ι.Καρκανιάς και Γ.Παυλάκος (Πρόεδρος και Γ.Γ.της ΟΔΕΓ αντίστοιχα}, ο Πρόεδρος της ΚΑΒΗ κ.Δ.Περδίκης, ο ιστορικός κ.Δωρικός, εκπρόσωποι των ηρωικών εκπαιδευτικών ‘εκτός συνόρων’ [όπως θα έλεγε και ο κ.Θ.Πάγκαλος], κ.α.
ΘΩΜΑ’Ι’Σ ΠΑΡΙΑΝΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου